SKI LIFT ACCIDENTS

CLASS ACTIONS AUTHORIZED ON FERBUARY 10, 2021

On February 10, 2021, the Superior Court of Quebec has authorized two class actions to go forward against Station Mont-Sainte-Anne inc. for ski lift accidents that took place on February 21, 2010 and March 11, 2020.

Tremblay Bois avocats represents the members of both class actions, which are respectively defined as follows:

(1) [translation] “Any person who was riding the gondola ski lift, on February 21, 2020, at the Mont-Sainte-Anne ski resort when the ski lift came to an abnormal and abrupt stop.”

(2) [translation] “Any person who was riding the gondola ski lift, on March 11, 2020, at the Mont-Sainte-Anne ski resort when the ski lift came to an abnormal and abrupt stop.”

The Court has also authorized both proceedings to be consolidated, which means both cases will be dealt with and proceed together.

To read the judgment rendered on February 10, 2021.

Below you will find some information on how class actions are conducted.

CLASS ACTION

A class action is a judicial proceeding which enables a person who is a member of a class of persons to sue, without a mandate, on behalf of all the members of the class and to represent the class.

On February 10, 2021, the Court has designated Mr. Marcel Gagnon as representative plaintiff of the class action on behalf of the victims of the accident that took place on February 21, 2020. As for the accident that took place on March 11, 2020, the Court has designated Ms. Mélanie Anctil as representative plaintiff.

Ultimately, the Court will have to decide the issues that are common to all class members in a single trial.

Une action collective comporte trois principales étapes :

1. Authorization

The representative plaintiff must first seek authorization from a judge of the Superior Court to commence a class action proceeding and therefore meet the criteria set out in the Code of Civil Procedure.

This stage has been completed: two class actions have been authorized on February 10, 2021.

The Court has then ordered that a notice to class members be published in the newspapers and sent to members of both classes who can be identified. Members of both classes are thereby informed that a class action has been initiated on their behalf.

Notices to members are available here:

To victims of the accident that took place on February 21, 2020.

To victims of the accident that took place on March 11, 2020.

The notice describes the procedure to opt out of the class action. Any person not excluded from the class will automatically be part of the class action.

2. Demande introductive d’instance en action collective

La prochaine étape à franchir est l’introduction d’une Demande introductive d’instance par le représentant de chacune des deux actions collectives.

C’est ce document qui introduira officiellement l’action collective et qui amorcera le déroulement de l’instance.

C’est à l’issue de cette étape que le procès aura lieu.

3. Les réclamations individuelles des membres

Si et lorsque le tribunal accueille une demande en action collective, il y a ensuite indemnisation individuelle des membres.

Chacun des membres fait alors valoir sa réclamation personnelle. Les indemnités sont distribuées selon la procédure déterminée par le tribunal.

Contact us

Our team is available to provide legal advice and information as well as answer any questions. Do not hesitate to contact us through our dedicated phone line for the class actions regarding the ski lift accidents:

418-658-9511, ext. 395

Toll-free number: 1-833-658-8855, ext. 6

If you have not done so already, please fill out the following form as to allow us to get in touch with you directly:

Last Updated: February 12, 2021

QUESTIONS FRÉQUENTES:

DOIS-JE M’INSCRIRE?

Non. Les membres sont réputés faire partie de l’action collective à moins d’exclusion de leur part dans le délai fixé par le tribunal.

DOIS-JE PAYER DES FRAIS OU DES HONORAIRES?

Il n’y a aucuns frais ou honoraires à la charge d’un membre. Seulement en cas de succès, un pourcentage des sommes obtenues sera versé aux procureurs de la requérante.

QUELLE EST LA VALEUR DE MA RÉCLAMATION?

La valeur de la réclamation sera déterminée au cas par cas selon la procédure décidée par le tribunal. Nous suggérons aux membres de conserver toute facturation, de prendre des notes sur leur situation personnelle et de nous contacter via notre formulaire.

COMBIEN DE TEMPS PRENDRA LA PROCÉDURE?

Il est très difficile d’estimer le temps requis pour une action collective, car plusieurs facteurs peuvent influer sur les délais. Cependant, quelques années sont anticipées pour la finalisation du dossier.

COMMENT PUIS-JE AIDER AU RECOURS?

En complétant, en toute confidentialité, notre formulaire.

DOCUMENTS LÉGAUX À CONSULTER

Des questions? Nous vous invitons à nous contacter à joignant Audrey Labrecque par courriel au alabrecque@tremblaybois.ca ou par téléphone au 1-833-658-8855, poste 4.

VICTIME DE L'ACCIDENT DE TÉLÉCABINES? COMPLÉTEZ NOTRE FORMULAIRE

  • L’envoi de ce document, ainsi que la réponse, s’il y a lieu, n’ont pas pour effet d’établir une relation avocat/client et ne signifient pas non plus qu’il y a acceptation d’un mandat. Bien que Tremblay Bois Mignault Lemay ne s’engage pas à fournir une réponse à cet envoi, celle-ci, le cas échéant, sera nécessairement sommaire et ne constituera pas une opinion légale. Il n’y aura pas de facturation pour cette réponse.

Trouver un avocat

Avocats - Erreurs médicales et blessures

Inscrivez-vous à notre liste d'envoi

Restez informé et à l’affût des nouveautés concernant
nos champs d’expertises en plus d’être informé sur le cabinet